finnhun

finnhun

Egy klasszikus, avagy Tarlós és a budapesti tömegközlekedés Helsinki perspektívájában

2016. január 13. - rénfajd

Tarlós főpolgármester küzdelme a fővárosi tömegközlekedés finanszírozásával hosszú történet. Ráadásul szomorú történet, ezért nem is szeretnék mélységeiben belemenni. Érdemes azonban visszaemlékezni arra, hogy mielőtt ez a szomorú felelősség gyenge vállait nyomni kezdte, azt állította, ha az előző városvezetés pazarlását megszűntetik, nem lesz szükség állami finanszírozásra.

Az alábbi szöveget 2010-ben írtam, amikor Tarlós István mégcsak reménybeli főpolgármester volt. Az információk tehát nem frissek (de alapjait tekintve továbbra is helytállók), viszont Tarlós produkciója az előző vezetés minden eszközt igénybevevő ócsárolása és a valós budapesti helyzetet tagadó kommunikáció terén örök.

 

Íme:

Hanem azonban, a napokban - hazafele tartván - szerencsém volt az inforádió arénájában Tarlós István fővárosi frakcióvezetőt hallgatni. Arra nem terjeszkednék ki, hogy mennyire zavaros dolgokat mondott arról, hogy ő akkor most a Fidesz következő főpolgármester-jelöltje vagy nem-e, sőt, egy picit megkérdőjelezte az újságíró lehetőségét és jogát, hogy egy ilyen kérdésben tőle választ várjon, de mondom, bármennyire is tanulságos beszélgetésfoszlányról van is szó, nem tartozik semmilyen módon a blog tematikájába.

Elmesélte viszont, hogy járt Varsóban és Helsinkiben, ahol neki a helyi főpolgármesterek cáfolták, hogy a közöségi közlekedés fenntartásában állami pénz szerepet játszana, ellentétben azzal, ami a fővárosi kommunkációban állandóan hallható. Úgymond, nagy félretájékoztatási machinációt leplezett le ezeken a látogatásokon. Engem természetesen a varsói eset kevésbé érdekel, kicsit körülnéztem Helsinki kapcsán. Fordítanék először is egy hírt egy finn oldalról:

A tömegközlekedés támogatása alacsony mértékű az YTV-területen (Pääkaupungin Yhteistyövaltuuskunta: Fővárosi Együttműködési Bizottság - kb. A fővárosi agglomeráció városainak közös szerve.)

A főváros és környéke közlekedése lényegesen kevesebb támogatásban részesül, mint az európai metropolis-területek általában. Az információ az európai metropolisok tömegközlekedési szervezete, az Emta felméréséből származik.

 

Az YTV-terület négy városa, azaz Helsinki, Espoo, Vantaa és Kauniainen tömegközlekedése működési kiadásaiból 44%-ot fednek le a városok támogatásával. A többi részt az utasok fizetik jegyek/bérletek formájában.

 

Az Emta barométerében szereplő metropolis-területek esetében a társadalmi hozzájárulás átlagosan 52%, vagyis a bő fele a kiadásoknak. Az információk 2004-re érvényesek.

 

A legtöbb metropolis-területen, és különösen a fővárosokban az állam viszi a fő felelősséget a tömegközelekedés szubvencionálásában. A finn főváros-környék kivétel, mert ott a közpénzből fizetett támogatást a város biztosítja.

 

Helsinki belső közlekedésében a közpénzből fizetett támogatás közel 50%, Espoo, Kauniainen és Vantaa esetében afölött van. Az YTV-városok közötti regionális vonalak esetében a szubvenció kb. 30%. Az YTV-terület tömegközlekedése összeadva a szubvenció bő 40%. A közpénzből származó támogatás az európai városok esetében jelentősen változik. A legmagasabb Ansterdamban, Párizsban és Prágában. Ezen városok mindegyikében a társadalmi szubvenció több mint 60%-a a működési kiadásoknak.

 

Az YTV-területtel megegyező nagyságrendű a tömegközlekedés támogatása Londonban és Sevillában. Oslóban a szubvenció mintegy 38%. A legalacsonyabb támogatási érték, 21%, Cadiz metropolis-területén találhatóü Spanyolországban.

 

Stockholm területén a tömegközlekedés szubvenciója kereken a fele a működési kiadásoknak. 50% fölött van egyebek között Barcelonában, Brüsszelben, Madridban, Lyonban és Valenciában.

 

Az Emta barométerében 24 európai metropolis-terület volt, az infromációk 2004-ből származnak.

Természetesen a fenti szöveg pontos értelmezéséhez tudni kellene, hogy hol mit számolnak "működési kiadásnak", továbbá az sem mindegy, hogy a szubvencionálás milyen formában történik. De a jelen szempontból ezeknek a kérdéseknek nincs jelentősége. Semmi kétségem sincs afelől, hogy Tarlós frakcióvezető valóban feltett egy ilyen kérdést, és biztos, hogy erre választ is kapott, hát persze. Azért kiváncsi lennék rá, hogy ezek a szavak milyen nyelven hangzottak el, és pontosan hogy hangzottak. Két dolog azonban a fenti szövegből világos. Az egyik, hogy egyrészt a városi tömegközlekedés egész Európában szubvencionális alapon működik, erre nézve vannak felmérések, amelyek nyilván a főváros legnagyobb frakciója vezetősége számára is elérhetők, és hogy ezek ugyan esetenként változók, de nem egy lehetetlenül széles sávban mozognak. Az is világos, hogy egy több országra vonatkozó felmérés adatait nem lehet egyetlen példával semmissé tenni, ezt még a megfelelő indulat és a szokásos inszinuációk bedobása sem teszi lehetővé. A másik, hogy formailag lehet igaznak tekinteni az állítást, hogy Helsinkiben nem állami támogatással tartják fent a tömegközlekedést (amúgy a buszközlekedés azt hiszem magánkézben van, de ennek utána kéne nézni pontosan), de adófizetői szempontból korlátozott jelentősége van annak, hogy melyik közösségi zsebből fizetik - Finnországban amúgy a községek/városok (van belőlük összesen kevesebb, mint Magyarországon város) finanszírozása másmilyen. Mindenesetre azóta is minden évben, a jegybevételekkel többé-kevésbé megegyező nagyságú "tarifatámogatást" nyújt a város a közlekedési vállalatnak.

Az a kérdés (a régi dilemma szerint), hogy Budapest esélyes következő főpolgármestere vajon tájékozatlanul megy tárgyalni más fővárosokba, vagy netán hiányos információkat tár a köz elé (azt, hogy esetleg nem bontaná ki az igazság minden elemét, azt fel sem tételezem).

A bejegyzés trackback címe:

https://finnhun.blog.hu/api/trackback/id/tr208268230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stim 2016.01.14. 10:43:25

Tarlóst én egy nagyon jó vezetőnek tartom akinek a gyakorlatias döntései sokat javítottak Budapest működőképességén és arculatán. Az elmúlt években végzett munkájának köszönhető az, hogy egyre több listán egyre jobb helyeken szerepel a magyar főváros. Nem emlékszem olyan esetre, hogy bárhol indokolatlanul sok pénzből oldott volna meg egy problémát, úgy gondolom, hogy jó gazdája a fővárosnak. Nem hiszem, hogy indolkolatlanul kérne valamire finanszírozást. Nem tudom mennyire húzott el a főváros a vidékhez képest a támogatások területén. A BKV-BKK finanszírozása amennyire vissza tudok emlékezni mindig problémás volt, ki kellett időnként segíteni. És akkor még nincs felújítva a 3-as metró. Ha megnézzük, hogy BP mennyi GDP-t termel ami annak köszönhető, hogy az emberek be tudnak járni dolgozni azt hiszem nem kérdés, hogy 20 milliárd mégha sok pénz is, nem jelentős összeg főleg ha összevetjük azokkal a satdionokkal amik szintén milliárdokból épültek csak szívesen látnék egy független kimutatást arról, hogy hány telt ház van, hányan látogatják a meccseket? Mert erről nem kérdeztek meg de dolgozni bejárni kell.

9-143 2016.01.14. 11:03:40

A probléma több rétegű: a közösségi közlekedés mindenhol támogatást igényel, még ott is, ahol a nyugdíjasok/gyerekek is fizetnek érte.
Ez az egyik irány, hogy itt is be kell tenni. Hogy a város/tartomány/állam ad-e pénzt, az részletkérdés.
A másik nem kis kérdéskör: minden nem üzletpolitikai alapon adott kedvezmény ellenértékét meg kellene téríteni. Ez nem működik itt, Magyarországon. Az állam hasra ütés alapon ad dotációt, és az kevesebb, mint járna. (Regisztrációs jegy volt 1-2 évig, és Komlón a regisztrációs jegyes utasok aránya 70% volt a helyi vonalakon, míg az állam a cég helyi bevételeihez adott ahhoz képest 30%-ot. Azaz az összes költség kb. 40%-át kapta a volán meg bevételként az államtól vagy az utasoktól itt).
A fővárosnak is ez a baja, hogy nem kap megfelelő támogatást az ingyenes utasok/utazások után. Ha ezt rendesen megkapná, akkor utána lehet arról beszélni, hogy mennyi kell még. Jelenleg nincs amortizáció pótlás beletéve a költségvetésbe, így a közlekedési cégek a saját járműparkjukat élik fel. A piaci alapú alvállalkozókat pedig mindig ki kell fizetni elsőként, ők nem fognak csődbe jutni.

Netuddki. 2016.01.14. 11:15:36

Valamit nagyon félreértettél, mert a tegnapi riportban azért sírt mert az orbán nem ad több pénzt...

index.hu/belfold/budapest/2016/01/13/tarlos_istvan_orban_viktor_tomegkozlekedes_bkv_interju/

Netuddki. 2016.01.14. 11:17:11

Mellesleg szerintem csak a parkolási díjakból finanszírozni lehetne Bp. közlekedését. Ha a város költségvetésébe folyna be.

fidesz maszop dk egykutya 2016.01.14. 18:56:51

@bértrollbosszantó_kovi1970: höhö ha a parkolási díjakat, az autósoktól beszedett adókat, és az üzemanyag adók egy részét, akkor kb ingyen is lehetne a bkv... de ellopják inkább.
süti beállítások módosítása