finnhun

finnhun

Mit is kellene csinálni a magyar választási rendszerrel?

A finn rendszer és tanulságai

2018. április 05. - rénfajd

Az utóbbi hetek eseményei valószínűleg azok számára is világossá tették, hogy a fideszes választási rendszer súlyosan alkalmatlan a választói akarat leképezésére, akik esetleg a korábbiakban nem foglalkoztak a kérdéssel. Nagyon kevéssé világos , hogy a vasárnapi választás után milyen helyzetben lesz az ország, de legalábbis elvi szinten van esély arra, hogy olyan konstelláció alakul ki, amely megköveteli és lehetővé teszi a korrekciót. Az alábbiakban szeretném elmondani, hogy szerintem a mostani rendszer miért elfogadhatatlan, és hogy miért lenne a finn választási rendszer alkalmas akár Magyarország számára is.

Nem tűnik valószínűnek, hogy a Fidesz ismét választást veszít április 8-án. Ha egy magas részvétel mellett nem jutna a mostani kormánypárt többséghez, a választási rendszer átalakítása első számú problémává lép elő. De mindenképpen azt gondolom, hogy valamikor, valakinek ki kell találnia azt a Magyarországot, amely képes harmonikus keretet biztosítani a köz ügyeinek intézéséhez, és ennek része lesz egy egészséges választási rendszer kialakítása. Ebből a szempontból gondolom, hogy a finn tapasztalat érdekes. Nem akarom azt állítani, hogy feltétlenül példaként kéne használni Magyarország számára, de akár ezt is mondhatnám, és mindenképpen érdemes szembenézni a tapasztalataival.

A jelenlegi választási rendszert a következő érvekkel szokás védeni.

Az amúgy is megszokott módon rendszeresen előkerül, hogy egyes elemei más országokban is használatban vannak. Különösen, hogy gyermeteg dolog azt állítani, hogy a rendszer elmozdítása egy karakterisztikusan többségibb irányba nem lenne demokratikus, amikor különböző régi demokráciákban is többségi rendszer van, és senki sem kérdőjelezi meg ezen politikai berendezkedések demokratikus voltát. Na, ez az érvelési mód az egyik legidegesítőbb dolog Magyarországon. Egyrészt azért, mert valami létezik valahol máshol, attól nem lesz problémamentes. Az alkotmányos berendezkedés egyes elemei rendszert alkotnak, bármely szabályozás a többi elemmel való kapcsolatában érdekes. Például a többségi választási rendszerek esetében is, ahol ilyenek működnek komolyan demokratikusnak tartott államokban, ott többnyire jelentős alkományos hagyományokkal rendelkező, hosszú idő óta folytonos politikai rendszerű országokról van szó. Ráadásul ezeket az országokat nem egyszer jellemzi, hogy nagy méretű, jelentős regionális különbségekkel bíró álllamok. Nem beszélve arról, hogy ezen államok esetében a hatalmi ágak szétválasztása, pl. a bírói hatalom jelentősége hangsúlyosabb. És semmiképpen sem az az érdekes, hogy van-e rá példa, hanem hogy miért pont azt választjuk. Vannak olyan típusú országok, mint Magyarország, talán inkább azokat kellett volna megvizsgálni.

Hasonlóan idegesítő az az érv, hogy nem a Fidesznek kedvez a rendszer, hanem a legnagyobb pártnak, és bármikor lehet egy nagyobb párt. Továbbá hogy nem a Fidesznek kedvezően alakították át a körzeteket, és azok a számítások, amelyek ezt kimutatják elfogultak. Nos, hasonlatos ez ahhoz, mintha azt mondanánk, hogy csak a Kovács Jánosok választhatók. Nem Kovács Jánosnak kedvezne ez, hanem azoknak, akit éppen Kovács Jánosnak hívnak. Nyilván izgalmas dolog azon is elvitatkozgatni, hogy igazuk van-e azoknak módszertani szempontból, akik úgy számolják, a 2014 óta érvényes körzetek a Fidesznek kedveznek, de felesleges lenne, ha valaki valamikor előállt volna azzal, hogy milyen módszertannal és kik alakították ki az új kerülethatárokat. Azon a metodológián lehetne vitatkozni. Ennek hiányában, a választás részletszabályaiban, a finanszírozás és a kampány szabályozásában azt látjuk, hogy a politikai verseny kiiktatására irányuló kísérletről van szó, amely a Fidesz hatalmának bebetonozását tűzte célul.

Épp emiatt is fontos lenne, hogy az új választási szabályozás ne a mostani (vagy akár az előző) toldozgatásával-foltozgatásával jöjjön létre. Ez ugyanis nagy valószínűséggel azt az árnyékot vetné a résztvevő pártokra, hogy a saját erősségeikre próbálják hangolni a törvényeket, és ez aligha lenne a közbizalmat erősítő nyitánya a közjogi rendszer demokratikus útra visszatérítésének. Nem állítom, hogy a finn rendszert szóba jöhető választási törvények összehasonlító vizsgálata alapján választottam ki, de már nagyon régóta foglalkoztatnak a mellette felmerülő érvek.

A mai finn választójog alapjai az 1906-os választási törvénnyel születtek meg és lényegét tekintve a rendszer azóta kisebb változtatásoktól eltekintve változatlan. Történelmi jelentőségét az adja, hogy már ilyen korán a nők is választójogot kaptak, továbbá vicces paradoxon, hogy a korszakban a világ talán legdemokratikusabban választott képviseleti szerve semmilyen alkotmányos kapcsolatban sem volt a végrehajtóhatalommal, azaz nem parlamentáris rendszer részét képezte. Ezek persze nem a legfontosabb tulajdonságai.

A parlamenti választásokon a finneknek egy szavazatuk van, amellyel személyre szavaznak, de a szavazatuk egyben a jelölt pártjának listáját gazdagítja. A párt jelöltjeire adott szavazatok összeadódnak, így alakul ki a pártok egymáshoz viszonyított eredménye. Vagyis olyan rendszerről van szó, amely tisztán arányos ugyan, és pártlisták versengenek egymással, a választó azonban nem előre meghatározott sorrendbe állított listákkal találkozik, hanem éppen szavazatával segíti kialakítani a párt jelöltjeinek sorrendjét. Ennek több előnye van. Így a választás személyes aspektusa úgy marad meg, hogy nem kell a többségi rendszereket jellemző kisebbségben maradó szavazatok elvesztésével számolni. Ez a megoldás csökkenti továbbá a pártközpontok hatalmát két módon is. Egyrészt megfosztja őket a lehetőségtől, hogy a lista sorrendjét nem képviseleti elvű szempontok alapján manipulálják (ne menjek messzire, hogy oligarchák képviselői kerüljenek erős pozícióba), másrészt mellesleg felméri a párt egyes tényezőinek támogatottságát. Mindez jórészt eliminálja az arányos rendszerek hátulütőit.

Kulcskérdés ilyen adottságok mellett a választás területi egysége. Nem egy arányos rendszerben az egész ország szolgál egyetlen választási körzetként. Finnország esetében ez nincs így. Jelen pillanatban 12, kb. megyényi körzetben szavaznak a finnek, így nincs országos küszöb, ami jelentős regionális eltéréseket tesz lehetővé. Az egy körzetből választható képviselők száma 7-35 között váltakozik a körzet lakosságszáma szerint. Ennek, illetve a körzetbeosztásnak a finomhangolása nyilván feladat, de megoldható matematikai képletek alapján. Ebből a szempontból az egyes szavazatok értékének lehető azonossága a meghatározó elv.

A jelöltekre leadott szavazatok tehát a szavazókörzeti pártlistákra kerülnek föl, ahol a jelöltek sorrendjét megszerzett szavazataik száma határozza meg. A képviselői helyeket kompenzációs mandátumok illetve az európai parlamenti választások kapcsán Magyarszágon is ismerős d'Hondt rendszer alapján osztják ki, ami kis mértékben kedvez a nagyobb pártoknak, de ez a torzítás nem jelentős. Azért szerencsésebb, ha a választási körzetek relatíve gazdagok választóban, tehát a kiosztható helyek száma nem marad alacsony, mert így a kiosztás módszeréből fakadó, az adott választásikörzetre érvényes küszöb nem lesz túlságosan magas. Ilyen esetben előfordulhatna ugyanis, hogy csak a legnagyobb párt(ok)nak marad esélye mandátumot szerezni. Az országos parlamenti küszöb valahol három százalék körül szokott lenni, komolytalan pártok nem szoktak a parlamentbe bekerülni.

A finn rendszer tehát jól képezi le a választói akaratot, amennyiben a pártok támogatottsága szinte torzítatlanul fordítódik le parlamenti helyekre, miközben a választói kötődések személyes aspektusa is megmarad. A finn parlamentben jelenleg öt-hat különböző politikai vélemény van jelen a konzervativizmustól a populizmuson át a zöld és baloldali világlátásig. Az állandó kompromisszumkényszert érik kritikák, de az ország nem kormányozhatatlan. Biztos lehet vitatni a választási rendszer és a politikai kultúra közötti összefüggés szorosságát, én jelentősnek tartom. És Magyarországnak nagyon jót tenne egy közélet, ahol nem csak két vélemény, valaminek az állítása és tagadása lehet jelen.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://finnhun.blog.hu/api/trackback/id/tr7813143300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr Brcskzf Gröőő 2018.04.06. 10:01:07

hozzátenném, hogy szerintem a Brexit és Trump is annak a jele, hogy a többségi rendszerek már a legjelentősebb nagy hagyományú parlamenti és alkotmányos rendszerekben se funkcionálnak.
más: Hollandiában tisztán listás rendszer van, egy választókerülettel és egymandátumnyi küszöbbel; ott olyan pártok külön indulnak (és jutnak be a parlamentbe), amik az EP-ben egy frakcióban ülnek. azaz a választói érdekek leképzése egészen nagy felbontású is lehet.
akik szerint ha nincs domináns párt a parlamentben, akkor az ország kormányozhatatlanná válik, azoknak azt üzenem, hogy a parlament dolga elsősorban a minél több választónak megfelelő kompromisszum kidolgozása, nem a vetélkedés.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.06. 10:06:42

Van egyhatalmas gond itt a ballibek számára: olyan választási rendszer nincs a világon, mely az ő 15-20 %.-os támogatottságukkal képes lenne őket kormányra helyezni.

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.04.06. 10:14:56

Bulgáriában az van kb., ami Finnországban.

Azaz csak lista, de több is, nem csak országos. S a listán belüli sorrenden a szavazó változtathat.

Ennek azóta sok vicces következménye lett.

Sok szavazó nem érti a rendszert, s amikor meglátja a szavazólapot, azt hiszi, a két oszlop azt jelenti, KÉTSZER kell bejelölni a választott pártot. Így rendszeresen megesik, hogy minden listán az a legjobb hely, melynek sorszáma egyezik a lista sorszámával.

Most is van egy bolgár szocialista EP-képviselő, aki a listán a 15. volt, s a párt száma is 15. volt, így megelőzve mindenki mást mandátumhoz jutott.

Kivlov 2018.04.06. 10:21:36

Semmit nem kell csinálni.
Vállalható ellenzéki alternatívák kellenek. És akkor majd nem lesz orbánnak 40-45%-nyi szavazata.
Megkockáztatom, hogy ekkora szavazati aránnyal kb. a világ összes országában és választási rendszerében megkerülhetetlen párt lenne, sőt legtöbb helyen kormánypárt.

Bolshevik 2018.04.06. 10:29:56

Ha úgy lenne ahogy mondod, egy másik blog azon nyígna, hogy de miért úgy van, miért nem máshogy.

Emmett Brown 2018.04.06. 10:30:25

Az egyéni képviselőknek semmi értelme, saját véleményt úgysem tudnak képviselni. De ha már vannak, akkor jó lenne egy második forduló, hogy a másodlagos preferenciák (illetve relatív nagy elutasítottság) is figyelembe legyen véve.

_most_ 2018.04.06. 10:35:57

@Kivlov: ez igaz, de azért rohadtul nem mindegy mennyi mandátuma van a fidesznek, mert ügye a régi választási rendszerben is nyernének, de jóval kevesebb mandátummal.

Kivlov 2018.04.06. 10:48:52

@_most_:
Vegyes választási rendszerben ez van. Egyéni körzetekben elég 1db szavazattal nyerni.

_most_ 2018.04.06. 11:05:01

@Kivlov: a fidesz előtti választási rendszer is vegyes volt, azzal mi volt a probléma?

Kivlov 2018.04.06. 11:07:00

@_most_:
Az, hogy túl sok volt a képviselő. Kisebb parlamenttel mindenki egyetértett.

Emmett Brown 2018.04.06. 11:08:01

@Kivlov: ebben az egyfordulós rendszerben elvileg egy 20%-os párt is tudna egyedül abszolút többséget szerezni, ami teljesen abszurd.

Illetve egy párt aminek 40% az elsődleges támogatottsága, de 55% az elutasítottsága kétharmados lehet. Ez egyáltalán nem frankó.

Abban egyetértünk, hogy egy 40%os párt legyen megkerülhetetlen (értsd nélküle nem lehet kétharmados törvényeket hozni), de 40% ne jelentsen kvázi automatikus győzelmet egy 20%os egy 15%os meg pár 5-10%os párt ellen. Ha azzal számolok hogy 10% szavazat elveszik, az akkor is 40 vs 50 (arányosan 45 vs 54 az érvényesülő szavazatokat számítva).

Kivlov 2018.04.06. 11:12:00

@Emmett Brown:
Mondok jobbat. 106 darab szavazattal választást lehet nyerni 8 millió ellenében.
Ilyen a vegyes rendszer...

Emmett Brown 2018.04.06. 11:19:04

@Kivlov: hogyan? Ha 8 millióan érvénytelenül szavaznak egyéniben, csak minden körzetben akad egy darab nemkretén?

Illetve az egyfordulós legnagyobb baja szerintem hogy a fanatizálás és a megosztó politika sokkal kifizetődőbb mint a kompromisszumos megközelítés, és ez szerintem nem egészséges.

csorsza 2018.04.06. 11:29:41

Mit kellene ebben változtatni? Aki a legtöbb szavazatot kapja, az viszi a mandátumot. Mi a probléma?

Emmett Brown 2018.04.06. 11:37:45

@csorsza: ebben a formában a rendszer nem méri az elutasítottságot, csak az elsődleges preferenciák számítanak.

jandera 2018.04.06. 11:58:05

@Emmett Brown: Pedig jó lenne az elutasítottságot is mérni. Orbán, Gyurcsány nem jutna a parlamentbe, mindjárt kettőt ütne az ország egy csapással!

Kivlov 2018.04.06. 12:01:48

@Emmett Brown:
Elméletben lehetne, igen.

Megosztó politika nem választási rendszer kérdése. Programok nincsenek, szakmai felvetések nincsenek.
Az egyik orbánozik 15 éve, a másik gyurcsányozik 15 éve. Ez van.

Emmett Brown 2018.04.06. 12:02:15

@jandera: de, bejutnak. A fanatikus szavazókat (törzsbázis) nem lehet figyelmen kívül hagyni, ha van olyan párt akit az emberek legalább 5%-a támogat (nyitott vagyok, hogy 3 vagy a 4% legyen a listás küszöb, de ez mellékes) annak a parlamentben a helye.

Helga Beauty Salon. 2018.04.06. 12:10:31

Fiúk! Itt a világ bármelyik választási rendszere is lesz , ti buktok! A finn lenne a jó? Még mindig nem világos, hogy ki lép vissza, ki lenne a miniszterelnök és ebben a vegyes csapatban mi lenne a közös kormányzás programja! Mi a panasz? Nullák vagytok!

Emmett Brown 2018.04.06. 12:13:01

@Kivlov: de választási rendszer kérdése is.

Ha 40%-kal is király vagy, akkor nem kell senki mást megszólítani, düböröghet a propaganda. Ha meg csak 10-20%os vagy, akkor is a populizmus az egyetlen eszköz, hiszen ameddig nem leszel a legnagyobb, addig elég csekély esélyed van kormányozni (csak totális összefogással gyakorlatilag)

Viszont ha 40% nem elég a taroláshoz akkor ki kell rukkolni érdemi dolgokkal is, illetve a középpárti létből is fel lehet törni, ha egy második fordulóban az immáron a 3 állva maradt jelölt közül a te programod vállalható azoknak, akiknek az elsődleges jelöltjei már elbúcsúztak az első körben.

Kivlov 2018.04.06. 12:20:18

@Emmett Brown:
De ez eddig is így volt, haver. 40% bőven kormányzati pozíciót prognosztizált.
Törjenek fel a középpárti létből, ki akadályozza meg őket? Ja, hogy senki. Csak egyszerűbb valaki mást hibáztatni, mint a dolgok mélyére nézni.
Program? Van még olyan ember ebben az országban, aki a nagy elqrás után még képes hinni bármelyik programban is?

bz249 2018.04.06. 12:55:47

@Emmett Brown: nade egy tisztan listas rendszer meg inkabb az elsodleges preferenciat merne es automatikusan oda vezet, hogy pont leszarhatod, hogy a tarsadalom 95% utal, ha van 5% fanatikusod meg kormanyzati tenyezo is lehetsz.

A tobbsegi rendszer fo elonye, hogy a gyoztesnek a tarsadalmi centrumhoz kell pozicionalnia magat, kulonben kisebbsegbe kerul.

Amde lenne egy megoldas megpedig amit a poszt is emlit szor menten:
"a világ talán legdemokratikusabban választott képviseleti szerve semmilyen alkotmányos kapcsolatban sem volt a végrehajtóhatalommal, azaz nem parlamentáris rendszer részét képezte"

Ha mar mindenkeppen a valasztasi rendszerrel akarunk szoszolni, akkor nem a kuszobben kellene hasra esni... egykamaras parlamentaris rendszer nemletezo onkormanyzatisaggal mindenkeppen ide vezet, akarhogy is valasztjuk meg 4 evente azt a parlamenetet. Vagy eros elnok, vagy eros regiok, vagy mas idopontban valasztott masodik kamara kellene a tenyleges ellensulyokhoz es kompromisszumokhoz.

BTW a finn rendszer kapcsan: Kekkonen 26 ev egyhuzamban lenyomott elnokseghez meg sokaig kellene valasztasokat nyernie Viktornak.

Emmett Brown 2018.04.06. 13:04:03

@Kivlov: ezek az elkötelezett hívek. Ha van egy elsődlegesen 20% által kedvelt párt (aki másik 30% számára is szimpatikusak, de ezek az emberek valaki mást kicsit jobban kedvelnek) akkor csak kicsi esélyük van egyénit nyerni egy körben. Viszont ha van második kör, akkor kiderülhet, hogy összességében ez a párt több embernek jobb mint a 40%os (akik csak ennek a 40%nak szimpik).

Illetve ebben a rendszerben nem lett volna Orbán kormány 98ban.

2018.04.06. 13:07:55

@Kivlov:
Ez a választási rendszer leginkább a meglévő ellenzék pozícióját konzerválja, mivel az újonnan létrejövő alternatívákra nem látja a választó, hogy megérné szavazni, mivel csak egyetlen nagy politikai erő verhetné meg a Fideszt. Ha nem lenne Fidesz egyeduralom, akkor a kétpólúsú rendszert konzeválná. Szóval ha neked nem tetszik a mostani ellenzék, akkor neked kellene hangosan ellenezned ezt a választási rendszert.

Kivlov 2018.04.06. 13:12:36

@diszkriminans:
Nekem tetszik. Töketlen banda, így legalább nem tudják újra elqrni.

Azt nem látom, hogy miért gondolja bárki is, azokat kellene visszaengedni a kormányhoz, akiket 2010ben páros lábbal rúgtak p*csán és az azóta eltelt időben se csináltak semmi érdemlegeset?

2018.04.06. 13:14:53

Egyébként kétkamarás parlament kellene, a felső ház csak listás, az alsó csak egyéni mandátumok alapján dőlne el. A felsőben 20 képviselő ülne, tehát az épp bejutó párt 1 helyet kapna, az alsóban 100. A kormányzó párt, ha nem kapna 50%-ot listán, folyamatosan ellemőrízhető lenne, a kormányalakítashoz elég lenne az alsóház, de barmely törvényhez a felső ház is kérne, de törvényt csak az alsóház nyúkthatna be, ellenben a felső ház választana főügyészt, köztársasági elnököt, MNB elnököt, és vizsgálóbizottságokat is az ő szavazataik alapján állítanának fel, de a bizottság tagjai nem képviselők lennének.

Emmett Brown 2018.04.06. 13:14:58

@bz249: a tisztán listás esetben ha van egy párt akit 40% imád, 55% meg utál akkor ők nem kapnak teljhatalmat, hanem koalícióképesnek kell lenniük, a Fidesz se keménykedne ennyire, ha valakire szükségük lenne. Kétfordulós egyénivel szintén, ha túltolják, akkor a második fordulóban koppannak.

Jelen helyzetben elég a saját 40%ukat tűzben tartani, a többiekkel nem kell törődni.

2018.04.06. 13:15:38

@Kivlov:
Tehá nem akarsz másik ellenzéket, csak tapsikolsz a kormány nemzetrombolásának. Gratulálok!

Kivlov 2018.04.06. 13:27:23

@diszkriminans:
Nem. Én annak tapsikolok, hogy rendbetették a gazdaságot. És a munkából élőket preferálják, a kamuzók meg a maroktartók helyett.
Az ellenzék meg részemről le van tojva. Amíg ezek vannak, addig felesleges őket kormányra ültetni, mert elqrják.

2018.04.06. 13:31:34

@Kivlov:
Az elején még te írtad:

"Vállalható ellenzéki alternatívák kellenek. "

Ebben a választási rendszerben viszont esélytelen az ellenzék lecserődése. Mégis tapsikolsz, meet élvezed az ország tönkretételét, amit újbeszélül rendbetételnek nevezel.

Kivlov 2018.04.06. 13:34:33

@diszkriminans:
Azok kellenének, ahhoz hogy értelme legyen leváltani a mostani kormányt. Mert a jelenlegiekre leváltani óriási öngól lenne.

Göntér László 2018.04.06. 14:32:11

@csorsza: Ezzel az a probléma, hogy az egyik helyen az 1000 szavazat, a másik helyen 10 ezer szavazat jelenti a legtöbbet, a törvényhozásban pedig a két legtöbbet elérő szavazata egyenlő. Röviden azt mondhatjuk, hogy nem a választópolgárok, hanem a képviselők egyenlőek. Én a választópolgárok egyenlőségének a híve vagyok.

Girhes Joe 2018.04.06. 14:36:12

Azért hiába említi meg a cikk a legutolsó bekezdésben, de mégis tökéletesen elsiklik az arányos rendszerek legnagyobb rákfenéje, az állandó kompromisszumkényszer fölött. Oké, ez nem jelent kormányozhatatlanságot, eddig stimmt. Na de hosszú távon biztosan jók is azok a kompromisszumok? Főleg, ha mindig, mindenben, kivétel nélkül kompromisszumot kell kötni??? Kis túlzással ez azt jelenti, hogy soha nem lesz semmi fekete vagy fehér, hanem mindig, mindenhol, minden egyenszürke lesz, ami politikára lefordítva nagyjából a teszetoszaságot, a sodródást fejezi ki. Akkor már nem jobb az, hogy előbb van egy erős kormány, ami a saját prioritásait végigviszi karakteresen, nem félmunkát végezve, akár az ellenzék ellenében is, aztán valamikor később meg jön egy másik erős kormány, ami meg az ő prioritásait viszi hasonlóan végig? Persze szerencsétlen esetben ugyanazt a dolgot fogják oda-vissza rángatni az egymás utáni kormányok, de azért az ügyek legtöbbje nem számít prioritásnak az összes politikai erő számára.

Girhes Joe 2018.04.06. 14:45:34

@Göntér László:

Pont ez volt a körzethatárok átrajzolásának (hivatalos) indoka, jelenleg kb. ugyanakkora létszámú minden körzet. Na most hogy egy körzetben az egyik párt utcahosszal vezet, a másikban meg pár szavazat különbséggel kiegyenlítettek az erőviszonyok, az már nem a rendszer hibája, hanem pusztán annak a demográfiai ténynek a következménye, hogy a különböző preferenciájú szavazók elosztása nem egyenletes az országban (magyarul ha erősen fideszes településen laksz, hiába szavazol az ellenzékre, és vice versa).

bz249 2018.04.06. 14:56:45

@Girhes Joe: amde a toredekszavazatok (plusz most mar ugye gyozteskompenzacio is van) meg ez sem igaz teljesen, hogy ne szamitana a kulonbseg. A maradek 93 mandatum kiosztasa miatt kb. 1/4-1/3 annyit er egy ilyen "levesbe meno" szavazat

Göntér László 2018.04.06. 16:40:09

@Girhes Joe: A képviselő jelöltek már a választás előtt tudhatják, hogy ők csak vatták lehetnek a parlamentben, tehát a jelöltséget ezzel a tudattal vállalják. Nekem az szimpatikus, ha minden képviselő annyit nyom a latban, amennyien rá szavaztak. Ha a szomszédjára tízszer annyian szavaztak, akkor az ilyen képviselő vegye tudomásul, hogy az ő szomszédja tízszer annyi ér egy törvény megszavazásakor, mint ő.

A kiló nem százat jelent. · kilonem100.blog.hu 2018.04.06. 20:50:28

Ha változtatnának a les szabályokon, akkor a magyar csapat megnyerné a vébét? :D
süti beállítások módosítása