finnhun

finnhun

Alapjövedelem, 800 euró, de mielőtt elindulnál Finnországba, olvasd el ezt.

Egy hír nyomában

2015. november 12. - rénfajd

A hír a finnországi alapjövedelem-kísérletről végigfutott a sajtón, és rengeteg helyes információ is megjelent, most mégis gyorsan összefoglalnám a helyzetet, tennék néhány észrevételt, és elgondolkodnék hangosan a honi diskurzus természetéről.

Nem szándékozom itt egyenként végigvenni, hogy a mainstream magyar sajtó mit írt az ügyről, az információ forrása egy október legvégén megjelent cikk, amely jónéhány nappal később elérte a nemzetközi sajtót, majd nagyon gyorsan megjelent a hvg.hu-n, itt-ott-amott, később jelentek meg értelmező szövegek és úgy tűnik, a finn példa újraélesztette az alapjövedelmet érintő magyarországi diskurzust. Az ősforrás (ha jól értem) a finn regionális napilapok szövetsége (nagymúltú helyi újságok tavaly egyesültek közös szerkesztőséget létrehozva egyebek között a hazai hírek szerkesztésére - némelyikük nem áll távol a kormányt alkotó pártoktól) lapjaiban közölt információ volt, amely sokkal több kérdést hagyott nyitva, mint amennyit megválaszolt, de a 800 euró belengetésével elindította a nemzetközi hírfolyamot.

Mi is a hír? Azt eddig is tudni lehetett, hogy a kormányprogramban (amit egyes más politikai kultúrák gyakorlatától  eltérően itt komolyan vesznek - NB az üzleti életből jött miniszterelnök, Juha Sipilä preferálta működési mód szerint a kormányprogram egyfajta cselekvési terv, amit a miniszterek megvalósítanak)  van homályos utalás az alapjövedelem kipróbálására, és hogy a kísérleti bevezetés megvalósítása gyakorlati és alkotmányos kérdéseket egyaránt felvet. A várható tökörészéssel szemben a kormány most (hogy pontosan mikor, az a cikkből nem derül ki) megbízott egy szakértőkből álló bizottságot, hogy dolgozzanak ki javaslatot a kísérlet megvalósítására, illetve az ott kipróbálandó alapjövedelem tartalmi elemeire. Jövő március végéig áll elő a bizottság a kísérletben résztvevők körével (területi vagy egyéb alapon kiválasztva az alanyokat) és a javasolt alapjövedelem mértékével, novemberben adja be végleges beszámolóját, és 2017 elején indulna meg a két éves kísérleti alkalmazás. Ezzel az alapjövedelem esetleges bevezetése valószínűleg ki is csúszna a jelenlegi kormány mandátumából. Másrészt ha Finnországban valamit elkezdenek előkészítni kormányzati szinten, annak a végigvitelét elég nehéz utána megvétózni...

Hogy mit is szándékozik itt a kormány megvalósítani, az cseppet sem magától értetődő. Alapjövedelem címke alatt ugyanis nemcsak Magyarországon beszélnek egymástól gyökeresen különböző modellekről, hanem ez Finnországban is finoman szólva zavaros. Itt ráadásul a kormányt alkotó pártok nem azok, amelyek az alapjövedelem gondolatát hagyományosan támogatták. A politikai implikációkra visszatértnék később.

Az alapjövedelem (és társai) sokszínűségéről írt jó összefoglalót az index, vannak a kérdésnek dedikált honlapok és a Megújuló Magyarországért Alapítvány is kiemelten foglalkozik vele, én itt az elvi részletekbe nem mennék bele. Mindenesetre (a finnországi terminológiával élve) létezik teljes körű alapjövedelem, részleges alapjövedelem, és beszélnek negatív jövedelemadóról. Ugyan a híradások többnyire az összegre fókuszálnak (amely összegek a magyar jövedelemszint a fejlett nyugat mögötti hatalmas elmaradása miatt persze csillagászatinak hatnak, különösen gondosan forintra átváltva) és hajlamosak úgy leírni az alapjövedelmet, mint ami állampolgári jogon munkvégzés nélküli kényelmes megélhetést biztosít egyfelől és valamiféle ajándék módján "új pénzt" jelent másfelől, ennek igazából egyik eleme sem igaz a finn esetben. Több okból sem. Kezdjük az elején.

Megvallva a valóságot, rendkívül zavarbaejtő, hogy azok a pártok, amelyek a kormánykoalíciót alkotják (leegyszerűsítve: neoliberálisok, neokonzervatívok és euroszkeptikus populisták), éppen nem azok, akik kacérkodnának az alapjövedelem bevezetésével hagyományosan. Ennek köszönhetően, bár a koalíciót vezető Centrum pártban beszélnek az alapjövedelemről (ezért is került valahogy bele a kormányprogramba) és az ifjúsági szervezetük propagálja a negatív jövedelemadót (tehát hogy egy bizonyos jövedelmi szint alatt nem az állampolgár fizet adót, hanem az állam jövedelmet csoportosít át ezen adózóknak, ami inkább filozófiájában mint következményeiben különbözik az alapjövedelemtől), kidolgozott alapjövedelemkoncepcióval csak az ellenzék posztmodern/baloldali pártjai rendelkeznek. Azt tehát, hogy a kormány mit akar kezdeni azokkal az alapvető kérdésekkel, hogy a diákok, nyugdíjasok részesei lennének-e az alapjövedelem rendszerének, hogy a családi kedvezményeket teljes mértékben kiváltaná-e az alapjövedelem, hogy az egyáltalán biztosítaná-e a szociális biztonság jelenlegi szintjét (ezeket lehetne sorolni), mind súlyos eurómilliókat és eurómilliárdokat érintő kérdések, nos, azt speciel nem tudjuk. A jó hírem az, hogy ezt a felállított szkértői bizottság tagjai sem tudják.

Na de beszéljünk már végre a pénzről!

Ugyanis az alapjövedelmet övező (megelőző) szociálpolitikai környezet jelentősen meghatározó tényező. Finnország esetében pl. kiterjedt (és rettenetesen összetett, mondhatni kaotikus) szociális hálóról van szó. Ez a nyolcszáz euró pl. nincs radikális távolságra attól, amit az állampolgár (illetve bárki, aki Finnországban lakik és státusza szerint a finn társadalombiztosítás tagja - ez pl. uniós állampolgárok esetén legalább kétéves munkaszerződést kiván meg) minden körülmények között megkap az államtól különböző jogcímeken munkaerőpiaci támogatás, szociális segély, lakhatási támogatás, gyermeknevelési segély stb-stb. formájában - megjegyezve, hogy ezek a juttatások háztartásonként és nem egyénenként vannak elbírálva. Ha jól értem, ugyan előállhat olyan helyzet, amikor valamilyen okból a delikvensnek sikerül kinavigálnia magát a szociális háló apró résein keresztül abból, hogy az öregségi nyugdíj minimálösszegét megkapja (ez önmagában alacsonyabb, 600 euró), de talán beszélhetünk arról, hogy egyfajta minimáljövedelem szinte már amúgy is létezik. A finn alapjövedelem tehát nem radikálisan változtatná meg a legalsó jövedelemszegmens jövedelmi viszonyait, hanem az állandó kérvényezés-elbírálás-megfelelés megaláztatásától mentené meg őket elsősorban.

Na de hát mire elegendő ez a 250 ezer forint Finnországban? Mert ugye ennyi pénzből kicsi lakást bérelni a pesti belváros határán, lejárni a trendi hamburgerezőkbe, elkommunikálgatni a laptopon egy kávézóban, esetleg elmenni sörözni a haverokkal biztos lehet, ha az ember ügyes és beosztóan él. Finnországban nem teljesen ez a helyzet. Ugyanis már a garzon bérlete a helsinki belváros határán (nem mintha ilyeneket csak úgy találni lehetne a piacon, az ember vagy elköltözik messzire, vagy többet költ) a rezsivel kiegészülve kényelmesen meghaladja a csaillagászati negyedmilliós összeget. A trendi burgerezőket felejtsük el, de egy tejeskávé 1500 forint alatt men nagyon fog elkészülni, és egy korsó jó ser könnyen lesz 2500 forint körüli összeg. Nagyok a magyarok és finnek közötti jövedelemkülönbségek, de ott az esetleges teljes körű alapjövedelemnek szánt 800 euró még az elgyötört, leszakadó magyar középosztály életrszínvonalát sem biztosítja, legalábbis urbánus környezetben biztosan nem. A lakhatási kiadások közötti hatalmas különbségek miatt alapvető kérdése az alapjövedelem finnországi alkalmazásának, hogy lehetne kiiktatni a lakhatási támogatásban jelen levő lakhely alapú elbírálás elvesztéséből fakadó egyenlőtlenséget.

Ez tehát a teljes alapjövedelem, ami ugyan célja a finn Zöldek alapjövedelemkoncepciójának, de az általuk kalibrált (pontosabban a parlament kutatórészlegével kétszer is, legutóbb 2014-ben kiszámoltatott) összeg ennél alacsonyabb. Nyilván lehet olyan alapjövedelem-modelleket kitalálni, amelyek jelentősen megterhelik az ország teherbíróképességét, a Zöldek háttéranyagából az derül ki, hogy általánosságban egy-két százalékpontnyi jövedelemadó-emelkedést kívánna meg a rendszeres keresettel rendelkezők körében ha az ezen a szinten elképzelt legnagyobb hatékonyságot várják el tőle, de alapesetben nem lenne úgymond költségvetési vonzata.  A Zöldek és a Baloldali Szövetség alapjövedelemkoncepciója mögötti filozófia a közösségileg hasznos, nem jövedelemszerző tevékenységek díjazását, az emberi méltóságot, az ahhoz való jogot, a kapcsolódó bürokrácia felszámolásából adódó mentális és anyagi nyereséget hangsúlyozza. Az ő támogatóik szeme előtt nagy valószínűséggel a jól képzett, munkanélküli, csak kisebb megbízásokra esélyes polgár lebeg, aki a jelenlegi rendszerben nem végezhet rosszul fizető szellemi munkát a minimális munkanélküli járadék elvesztésének veszélye nélkül. 

A regnáló kormány szempontjai aligha ezek. Az emlegetett kormányprogramban mindössze egyetlen mondat jelenik meg az alapjövedelem kipróbálásáról, és a helyi TB (alias KELA) kutatási vezetője, aki a sokat emlegetett bizottságot is vezeti, annyit tudott mondani, hogy ők a kormány szándékából azt olvassák ki, hogy a munkanélküliség csökkentése, a munkára ösztönzés és a munkaerő nagyobb rugalmassága a fő szempontok.

Miért is hordoz ez magában komoly veszélyeket? Az alapjövedelem (legyen teljes vagy részleges, utóbbi esetben a kiegészítő, rászorultsági alapon nyújtott transzferektől függően) összege a szociális környezettel összhatásban értelmezve nagyon különböző társadalmi következményekkel járhat. Lehet az alapjövedelmet annyira alacsonyra kalibrálni (miközben valóban kiváltják vele a szociális juttatások teljes rendszerét), ami megszűnteti a minimális megélhetés garanciáját, valamint a munkajövedelmek általános szintjét is jelentősen megcsapolja. Ha fel lehet venni olcsóbbért valakit, aki az éhhalál elkerülése érdekében tényleg bármilyen munkát elvégezne, az jelentősen gyengíti a munkavállaló pozícióját bértárgyalás esetén. Egy ilyen kimenet nem lenne távol a kormány filozófiájától. Sőt, az alapjövedelemtől mindeddig elzárkózó konzervatívok valószínűleg ilyen irányba tudnák elképzelni a megvalósítását. A szociáldemokraták pont azért nem szeretik az alapjövedelmet (egyéb kifogások mellett), mert a szakszervezetek helyzetének gyengülését látják benne.

Summa summarum, nem javaslom senkinek, hogy emiatt Finnország felé vegye az útját, több okból sem. Egyrészt súlyosan korai lenne. Még ha nem is merülnek majd fel akadályok a pilot projekt megvalósításával kapcsolatban (márpedig ha olyan verziót valósítanak meg, ami szűkíti a résztvevők szociális juttatásait, nagyon nehéz lesz megindokolni, hogy kötelező erővel beválasszanak valakit), akkor is három-négy év, amíg ebből egyáltalán törvényjavaslat lehet. Másrészt több-kevésbé kizárt, hogy az eredmény olyasmi legyen, amire messzefröldről ácsingóznak a népek. Alapvetően kétféle kimetel lehetséges: a kormánykoalíció az alapjövedelem örvén felszámolja az északi típusú jóléti állam megmaradt elemeit, vagy megvalósul egy olyan típusú alapjövedelem, ami a társadalom legalacsonyabb jövedelmi szegmensében megkönnyíti a munkába való belépést, megvalósítja az alapjövedelem mellett érvelők igényét a közösséghez tartozáson alapuló egyenlő ellátás elvének kimondására, de ugyanakkor valamilyen értelemben megtakarítással jár a jelenlegi viszonyokhoz képest. Az előbbi mellett szól a politikai logika, az utóbbi mellett a hagyományos Finnország politikai nyelve és eljárásjogi nehézkedése.

Végül egy személyes megjegyzés. A magyar alapjövedelem-diskurzus részben úgy tűnik, figyelmen kívül hagy egy sor tényezőt, amely a egyébként ennek a diskurzusnak sajátja, és ehelyett egy fantomot üldöz, részben nyilvánvalóan más társadalmi közegben él, mint a finn. Magam részéről picit türelmetlemül hallgatoma zokat az érveket, amik szerint ezt Magyarországon az ország teherbíróképessége miatt nem lehet megvalósítani, trallala-trallala. A mértékén nagyokat lehet vitatkozni, de az alapjövedelem alapvetően egy technika, ami a magyar, szerintem súlyosan torzult, igazságtalan, egyenlőtlen szociálpolitikához képest egy számomra szimpatikus út.

A bejegyzés trackback címe:

https://finnhun.blog.hu/api/trackback/id/tr878072212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ggaborx 2015.11.13. 05:54:45

Jelenleg is létezik alapjövedelem. Csak segélynek, támogatásnak, adókedvezménynek és más egyébnek hívják. Az egész téma semmi másról nem szól mint az állami újraelosztás matematikájáról. Ami volt, van és lesz is. Az emberek viszont a rideg, tényszerű valóság helyett jobban szeretik az érzelmes idelógiák mentén kinyilvánítani a véleményüket. Adnak egy nevet a realitás egy szeletének és máris lehet szeretni vagy gyűlölni. A névhez társított érzelmeket. :)

Naszóval. Valóság. Ma ha legális jövedelmem van, annak legalább 84%-át elveszi az állam. Ha csak 50%-át venné el azt adócsökkentésnek hívnánk és mindenki örülne. Ha azonban a 34% különbözetre ráaggatjuk az "alapjövedelem" nevet, akkor már nem mindenki örülne, hiszen miazhogy "alapjövedelem"? Az eredmény, a valóság ugyanaz.

Ha történetesen éppen nincs munkám, akkor kaphatok munkanélküli segélyt (vagy aminek éppen hívják - nevek. már megint a nevek). Mi ez ha nem alapjövedelem? Jah, nem az, nem úgy hívják, igaz? Persze ez nem jár örökké, tehát mégse ugyanaz. Volt amikor 2 évig járt, most talán 2 hónapig?

Aztán ott van még a nyugdíj. Az sem alapjövedelem, mert nem úgy hívják. :)

A fentiek mindegyike persze azért más, mert az összege nem fix, egyénenként változik. Meg más a neve is. Viszont. Mi lenne akkor, ha a különböző adók és juttatások nem százalékos, hanem fix összegű kötelezettségek lennének mindkét (egyén és állam) oldalról? Matematikailag semmi akadálya. Nemzetgazdaságilag meg egyszerűen ki kell számolni.

Az alapjövedelem semmi másról nem szól, mint arról, hogy x adóalany (személy és cég) y adójából z embernek mi alapján és mennyit oszt vissza az állam. Ebben a képletben semmilyen olyan tényező nincs ami jelenleg ne létezne. Ezért aztán tisztán matematikailag bizonyítható, vagy éppen cáfolható az alapjövedelem megvalósíthatósága. Persze ilyet még sehol sem láttam. Nyilván mert ebben így nincs érzelem, nem lehet rá klasszikus (szereti/gyűlöli) politikát építeni.

gigabursch 2015.11.13. 08:22:19

Hú mennyi élősködő fog erre rástartolni.

Életveszély az ilyen.

RedRum 2015.11.13. 08:51:35

800Eu Finnországban pontosan annyi, mint a 4x Ezer Ft kishazánkban, ami, mint böcs kormányuk óta tudjuk, elégséges a megélhetéshez.

pneumónia 2015.11.13. 09:12:55

Mivel a nyugdíjat a nagy közös kalapból fizetjük, én nyilvánossá tenném, mert sok mindent nem értek .
Hogy lehet az hogy fővárosi nyugdíjas pár hazavisz 450E Ftot, vidéken alig kap 90E Ftot egy egyedül élő nyugdíjas. Megnézem a bérpapírom ledöbbenek hogy hány fiatal kell ahhoz hogy kitermelje az említett nyugdíjakat.
Tételezzük fel lenne 50E Ft az alapjövedelem, akkor nekem a fizum több diplomával 180E lenne, a fővárosi Kisnyugdíjasaké 550E, a vidékieké 120E, tehát a lényeg számomra : csomagolni kell és elhúzni innen jó messzire?

Kivlov 2015.11.13. 09:27:36

óriási marhaság.
Nem kiterjeszteni kéne az állami transzfereket, hanem éppen leépíteni...

room_101 2015.11.13. 10:26:30

Az ilyen mindenkire vonatkozó juttatások nagy hátránya, hogy nem lehet vele célzottan, az adott csoporttól minimális áron szavazatokat vásárolni. Gazdagét egykulcsos adóval drágán, halmozottan hátrányos helyzetűét némi közmunkáért, még lejjebb egy vekni kenyérért.

Iván_a_muzsik 2015.11.13. 11:10:26

Micsoda kamu cikk hiszen egyenesen köztudomású hogy nyugaton minden SOKKAL olcsóbb és ezt megerősítheti bárki akinek rokona ,ismerőse dolgozik kint:)

aleb19 2015.11.13. 12:29:12

a finn gazdasag egyre gyengebb...lehet hogy az elqras a cel ott is

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.11.13. 13:30:21

@Iván_a_muzsik:

Így igaz. Az én harmadunokabátyám unokaöccsének a haverja is Londonban mosogat, heti 30 órában. A fizetése tisztán 3000 font havonta. Egy boltíves 5-szobás lakosztályt bérel egy szállodában havi 300 fontért, jár hozzá inas is. Az étel olyan olcsó, hogy London központjában egy BigMac 0,24 fontba kerül, a sör meg eleve ingyen van. Eleve ha hónap végére kevesebb mint 1500 fontja marad, automatikusan segélyre jogosult.

A havernek olyan sok pénze gyűlt össze az utóbbi másfél év alatt, hogy unalmában jótékonykodni kezdett. Jelenleg egy büdösparasztfalvai (Moson-Torontál-Bereg megye) kutyamenhelyt szponzorál.

Tudományos libsizmus 2015.11.13. 14:51:55

A svédeknek már annyi. Erre most a finnek is megőrülnek? Ez lenne a nagy Skandinávia?

2015.11.13. 15:30:22

@Tudományos libsizmus: A nagy Ugar nevű nézőpontból valóban érthetetlennek látszik ez a szerencsétlen Skandinávia:))

_Epikurosz_ 2015.11.13. 16:40:52

@gigabursch: Avagy gratulálsz a címlaphoz. :D

Tudományos libsizmus 2015.11.14. 02:05:39

@dr kotász:
Nos, dr. Kotász, épp most nézheted meg magadnak Párizsban a "liberalizmus" haláltusájánák nyitó jeleneteit.

2015.11.14. 23:06:20

@Tudományos libsizmus: Sokszintű, decentralizált hálózatokat agresszív, központosított, de laza kötésű hálózat nem tudja felülírni. Sem kívülről, sem belülről.
Perzsa hellén háborúk, Római pun háborúk, Spartacus felkelés, Szövetséges hatalmak-Tengelyhatalmak stb
remélem tudtam segíteni:)
süti beállítások módosítása